الجمعة : 05 يونيو 2020 |


أسطورة كورونا.. بقلم. رامي ابراهيم

كتب رامي ابراهيم

الإثنين 30 مارس, 2020 | 03 : 45 م

١٠ اساطير سقطت عند أقدام كورونا .. 

١-سقطت اسطورة الفلوس قدام الفيروس .. اكتشفنا انها عاجزة أمامه و هو متناهي في الصغر .. و الفلوس ما بقتش بتعمل السعادة و الحماية ، و تساوي الغني و الفقير ، و تبخرت نصف ثروات العالم في شهور بحثا عن علاج أو حماية..

٢-سقطت اسطورة الاغنياء و العظماء .. كله تساوي ، ما بقاش فيه VIP ، و لا سعادتك أو جنابك أو فخامتك.. كله بقي من غير حماية و لا جاه أو سلطة أو عزوة ..

٣-سقطت اسطورة "انا مهم" .. اهميتك راحت، و تحكمك و سلطانك ما بقي لوش اي داعي .. و بقيت قاعد في البيت مستخبي ورا ماسك و جوانتي ، و ما بقاش حد بيدور لا عليك و لا علي الحبتين بتوعك من مظهرية و أهمية فارغة ..

٤-سقطت اسطورة الملكية .. ما بقاش فيه معني للي عندك و انت عارف ان اللي عندك لا بقي نافعك و لا ساترك..

٥-سقطت اسطورة العمر.. بقي الموت اللي ما كنش علي بالنا ، اقرب لينا من انفاسنا.. و بعد ما كنا بنحتفل بالعمر ، بقت السما علي بالنا كل يوم و احنا بنحسب لها ألف حساب..

٦-سقطت اسطورة "الخناقات " .. بنتخانق مع مين و علي ايه و ليه و ازاي ؟؟ لما اكتشفنا أن خلافاتنا علي شوية أيام جريت مننا ، و ضيعنا العمر في الكراهية و الغل و الظلم ..

٧-سقطت اسطورة "بكرة " .. الاتنين بقي زي التلات و الاربع بقي زي الخميس .. كل يوم زي التاني مش لاقي حاجة اعملها غير شوية اكل و فرجة علي مواقع التواصل الاجتماعي.. و كده بقي العمر بيجري مني و انا اللي كنت باضيعه من غير رسالة حب و خدمة تدي حياتي معني ..

٨-سقطت اسطورة "العلم " اللي كان فاكر نفسه يقدر علي كل شيء ، بقي واقف عاجز قدام حته فيروس .. و العلماء اللي ياما شككوا في الله و كلامه ، و كسروا وصاياه و كفروا بيه و اتحدوا نظامه و خدموا الأخلاق، بقوا بيدعوه يعلمهم و يلهمهم المخرج من هذا الجحيم ..

٩-سقطت اسطورة "التأمين" .. ايه اللي بيأمن مستقبلك و مستقبل ولادك و بلادك ؟؟ مفيش غير ستر الله و حمايته ، و مفيش بلد محمية اكتر من غيرها ، و مفيش حته تهرب لها ، ده حتي السفر مش موجود ..

١٠-سقطت اسطورة "الدول العظمي" .. لا باسبورات امريكا و لا كندا و لا اوروبا نافعة ، و الطب و الحماية عندهم بقت اقل من عندنا ، و الشغل و المستقبل المشرق راح من عندهم و تساوت كل البلاد، كبير و صغير ..

كورونا صدقوني ح تخلص و اقرب مما تظنوا..
لكن اوعي ترجع تاني بعد ما تخلص تصدق اساطير الدنيا اللي ضحكت بيها عليك و شغلت قلبك عن الله و حبه و خدمته و سماه و ابديته..

الخير و النور قادم و بقوة..

اوعي تخافوا ..


اخبار ذات صلة

سر النجاة..... بقلم . رامي ابراهيم

الخميس 04 يونيو, 2020 | 02 : 42 ص

في الكام يوم الي فاتوا شفنا كل شئ وعكسه...  شفنا اب ساب بنته الصغيرة علي الأرض تعيط وخاف يشيلها علشان عرف انها مُصابة بالكورونا ، وشفت زوج لما عرف ان مراته مُصابه خدها في حضنه وقالها مش اتفقنا نتقاسم كل حاجة لأخر العمر 😍 شفنا حاج عندة 90 سنة وخف الحمد لله تماما" وبقي زي الفل وشفن ....

المزيد >>

الرؤية المتكاملة تصنع حضارة بقلم مهندس / مصطفي الامير الامين العام لجمعية رجال الاعمال المصريين الافارقة

الثلاثاء 26 مايو, 2020 | 08 : 39 ص

الرؤية الشاملة تصنع المستحيل تحاول معظم دول العالم أن تصنع حضارتها الخاصة بها وذلك من خلال وضع رؤية للمستقبل من خلال استراتيجية محددة وأهداف تحاول جاهدة تحقيقها ولكن عدد قليل فقط من الدول هي التي نجحت في تحقيق هذه الاهداف وصنعت مستقبلها كما خططت له في ماضيها  ونجد أن الحكومة المصرية قد ....

المزيد >>

سلام .. سلاح .. علي العهد يارجالة بقلم د يسري الشرقاوي رئيس مجلس ادارة رجال الاعمال المصريين الافارقة

الإثنين 25 مايو, 2020 | 04 : 31 ص

  🔰 التاريخ سيتوقف امام عمليات كثيرة خاضها ابطال مصر شهداءها الابرار ،،  تحية لشهداء نعموا في جنات النعيم حافظوا علي ارض مصر من كل معتد اثيم ،،كتبوا لنا الحياة ،، احبوا الشهادة في سبيل الله والارض وتراب الوطن فشكرا لكم بروح ٤٨ و ٥٦ و ٧٣ وملاحم حروب الارهاب ،، وعلي رأسها ملحمة الب ....

المزيد >>

نور العقاد ...نجمة تسطع في سماء الإعلام العربي

الثلاثاء 19 مايو, 2020 | 02 : 20 م

نور العقاد ...هي صاحبة يرنامج (نور الحياة) الذي يقدم على قناة الصحة والجمال إعلامية من طراز فريد فهي تمتلك كل مقومات التفرد والإبداعمظهرها يريح النفس لدى المشاهد تمتلك وجها ملائكي بشوشاً وإبتسامة عريضة تدخل البهجة على النفوس وحضورها مميز يشع بهجة في المكان تمتلك كل مقومات الإعلامية المميزة ....

المزيد >>
التعليقات

فريق العمل




رئيس مجلس الإدارة
عبـــيـــر عيد سليمان


رئيس التحرير
صلاح عبد المنعم



مدير التحرير
احمد السيد


المدير العام للجريده
المستشار محمد عباس ابو مدرك


المستشار الاعلامي



المستشار السياسي
د.أحمد برعي


المستشار الإقتصادى
دكتور فكري السعيد


المستشار القانوني
المستشار ايمن نجيب مؤمن
المستشار جمال عبد الناصر
المستشار تامر سلامة


المستشار الفني
محمد تمام



مدير مكتب بورسعيد
جمال غنيم

سوزان البربري




مدير مكتب فلسطين


ناصر شحادي

نادرالحاجة
مدير مكتب السعودية
فهيمه حنان مراد





مدير قطر
خالد ابراهيم

مدير مكتب المغرب
سعيد بو نعجا


مدير مكتب كفر الشيخ
صلاح غبير

مدير مكتب لبنان
د.ايمان غصين
د.جمال شبيب






مدير مكتب الجيزة
رضا بدير


مدير مكتب جنوب سيناء
ياسر عامر
مديرمكتب سوهاج
عبد الحي عطوان








مدير مكتب الشرقية
رضا ماهر




مكتب البحيره
وائل القمري


مدير مكتبالمنوفية
مجدي عبدالله


مدير قسم التعليم
حمدي الروبي
رئيس قسم التعليم والتكنولوجيا
ليلي حسين


رئيس قسم الثقافة والفن
شيماء العطيفي